Rim, ramsor och sånger för barn
Barn påbörjar sin läs- och skrivutveckling tidigt, redan när de bläddrar, pekar och tittar på bilder och ord. Barn utvecklar sitt läsande även när de sjunger, visar forskning. Rim och ramsor är ett roligt sätt att utveckla den språkliga medvetenheten. Eleverna får möjlighet att repetera det de lärt sig på ett trevligt och avslappnat sätt. Du som lärare kan använda övningar med rim och ramsor för att stämma av elevernas ord- och läsförståelse.
Att träna rim, ramsor och sånger är ett sätt att leka med språk, men också bra för att träna upp minnet och koncentrationen. När vi pratar om rim avses oftast slutrim, ord som slutar på samma ljud. Allitteration är ett annat sätt att leka med ord och meningar. Det betyder att orden börjar med samma ljud. Exempel: Hästen Hasse halkade här hemma.
Vi har flera olika läromedel som innehåller övningar för rim, ramsor och sång. Nedan presenteras några exempel på övningar från våra olika böcker.
- I Dagens svenska 2 på sidan 38 finns en uppgift med ramsan Katten musen tiotusen.
- I Learn English 2 hittar du flertalet sånger, till exempel på sidan 19 finns sången If you´re happy and you know it, clap your hands.
- I Kluriga boken språk och begrepp på sidan 16 finns bilder på olika saker. Eleverna ska dra sträck mellan det som rimmar. För dig som lärare finns det tips till övningar i Kluriga boken ord och begrepp lärarhandledning på sidan 31
- I Läsresan FK läsebok på sidan 15 spårar och ljudar eleverna bokstaven m för att sedan hitta orden som börjar på m i en bildruta. De får även komma på fler ord där de hör ljudet m – och sedan rimma så långt de kan. Beskrivning till denna övning finns på sidan 31 i Läsresan FK lärarhandledning.