Subtraktion med huvudräkning
Om talet som ska subtraheras är ett lågt tal kan man ”backa”: 5 – 2, man kan backa ett steg och sedan två steg. Det fungerar även på 37 – 2, under förutsättning att eleverna är säkra på talföljden. Men det fungerar sämre på 10 – 8. Att backa mer än några enstaka steg är tidskrävande och innebär stor risk att hamna fel. Här är det istället en fördel att använda tiokompisarna. Hur gör man då för att räkna till exempel 12 – 7 i huvudet? Det finns ett par bra sätt, och man kan låta eleverna testa och se vilket de tycker är bäst och lättast för dem.
- Man delar upp 12 och tänker att det består av 10 och 2. Sedan tar man istället för 7 ental endast bort 2 till att börja med, då har man kvar att räkna 10 – 5, vilket brukar vara lättare.
- Man använder omvänd addition och tänker: ? + 7 = 12. Alltså vad ska jag lägga ihop med 7 för att få 12? Det brukar vara lättare att räkna ”framåt” än ”bakåt”. För att hitta rätt kan dock även additionen behöva delas upp i två steg: 7 + 3 = 10, då behöver jag lägga på 2 till för att komma till 12. Alltså 3 + 2, svaret blir 5.
Om båda talen består av minst tiotal, kan man dela upp talen i talsorter och räkna varje talsort för sig. Det fungerar under förutsättning att varje talsort består av ett större tal i den första termen än i den andra. Detta är alltså inte en lika användbar metod som vid addition.
Exempel: 26 – 12.
Vi räknar tiotalen först: 20 – 10 = 10.
Sedan entalen: 6 – 2 = 4
Sist lägger vi ihop svaren: 10 + 4 = 14
Alltså: 26 – 12 = 14
På samma sätt kan man göra om termerna har hundratal.
Exempel: 356 – 144 = 212
= 300 – 100 = 200 och 50 – 40 = 10 och 6 – 4 = 2
200 + 10 + 2 = 212
Men, om exemplet istället är 23 – 18, då fungerar inte metoden eftersom vi inte kan räkna 3 – 8 på entalen utan måste växla och låna ett tiotal. För sådana beräkningar kan man testa om någon av ovanstående metoder är lämplig, eller använda uppställning.