Problemlösning matematik, uppgifter ur boken Praktisk matematik – med språket som bas
Nedan finns två exempel ur del 1, Taluppfattning, ur boken Praktisk matematik – med språket som bas.
Balansera rätt (klass- och parövning, sidan 10)
Arbeta med likhetstecknet.
Material: olika föremål, till exempel pinnar och stenar, likhetstecken (kopieringsunderlag 34).
- Lägg föremål i två grupper med lika många saker i varje.
Låt eleverna räkna föremålen.
Lägg ett likhetstecken mellan grupperna och berätta att detta tecken använder man i matematiken när man vill visa att det är lika många på båda sidor om tecknet. - Låt eleverna parvis lägga egna grupper av föremål, med likhetstecknet mellan.
Öva att säga likheten på mattespråket.
Att låta eleverna använda föremål av olika storlek tydliggör att det enbart handlar om antal.
Larven (klass- och parövning, sidan 15)
Öva ordningstalen.
Material: stora talkort 1–10 (kopieringsunderlag 27–32), två larver per elev (kopieringsunderlag 36), kritor.
- Dela ut talkorten till 10 elever.
Låt eleverna gå och ställa sig i rätt ordningsföljd.
Säg ordningstalen gemensamt i kör och sedan enskilt (första, andra…).
Variera övningen genom att eleverna ska ställa sig i rätt ordning utan att prata med varandra.
De får då öva på att försöka kommunicera på annat sätt. - Ge eleverna olika uppdrag där de står i ordningsföljd, till exempel andra eleven hoppar, femte eleven sätter sig på golvet, osv.
- Samtala om när man använder ordningstalen, till exempel i almanackan och i idrottstävlingar.
- Dela ut kopieringsunderlaget med två larver till varje elev.
Nu ska en av larverna färgläggas.
Låt eleverna välja hur, till exempel första cirkeln gul, andra rosa, tredje blå, osv.
Be eleverna att numrera cirklarna med talen 1–10. - Låt eleverna sitta parvis mitt emot varandra utan att visa sin färglagda larv.
Den ena eleven beskriver sin larv med hjälp av färger och ordningstal.
Den andra eleven ska färglägga sin tomma larv enligt kompisens beskrivning.
Låt eleverna kontrollera att de målat rätt och sedan byter de roller.
Detta är en bra språkövning då eleverna använder ordningstalen flera gånger.