Ur Praktisk matematik – med språket som bas
I handledningen Praktisk matematik – med språket som bas för åk F–3 ger vi förslag på hur du kan arbeta praktiskt och språkutvecklande med matematik inom områdena: taluppfattning, former och mönster, tid, längd samt vikt och volym.
Addition/subtraktion
Sorterings- och begreppsövning och ramsräkning (sidan 6), klassövning i praktisk matematik.
Material: föremål som eleverna plockat ute, till exempel kottar, kastanjer, pinnar, stenar, eller annat från naturen, alternativt saker från klassrummet, till exempel sudd och pennor.
- Lägg alla föremålen på mattemattan och låt eleverna föreslå olika sätt att sortera föremålen. Detta lockar fram kreativitet, engagemang och diskussion. Be eleverna att berätta hur de tänkte när de sorterade. Några sätt att sortera föremålen är efter storlek, färg, material eller annat.
- Träna olika begrepp som till exempel: liten, stor, minst, störst, kort, lång, kortast, längst, lätt, tung, lättast, tyngst, före, efter etc.
- Lägg föremålen i olika rader, både lodrätt och vågrätt, och träna på begreppen underst, överst, mitten, höger, vänster, först, sist etc.
- Låt eleverna ramsräkna föremålen.
- Låt varje elev lägga lika många föremål, till exempel 8, framför sig och räkna sedan alla föremål gemensamt från vänster till höger.
- Passa på att gemensamt räkna alla elever i klassen. Räkna sedan allas händer, fötter, ögon, öron, tår, fingrar etc.
- Lek Kims lek. Lägg fram ett antal föremål på mattan. Räkna dem. Titta på dem en stund. Låt en elev plocka bort ett föremål medan resten av eleverna blundar. Försök att komma på vad som är bortplockat. – Hur många föremål är kvar? Gör på samma sätt men lägg till ett föremål istället för att plocka bort ett.