Verb
Verb är ord som beskriver vad man gör eller något som händer. Det kan vara i nutid eller dåtid. Han smyger, gömmer sig… det stormade och regnet öste ner… Smyger, gömmer, stormade och öste är verb. Hur vet man då att ett ord är ett verb? Man kan pröva genom att sätta att framför ordets grundform: att smyga. Vissa verb uttrycker ”tillstånd”: Jag är hemma. Han kallas Mojje. Här är orden är och kallas verb. Verb är en omfattande ordklass med många olika former och böjningar av orden. Men oftast är verb sånt vi gör hela dagarna. Här tittar vi närmre på ordklassen verb. Välkommen till Majema!
”Verb är något du kan göra, till exempel se och köra.” Det finns olika sådana ramsor som kan hjälpa eleverna att komma ihåg vad verb är. Första gångerna eleverna möter begreppet verb är det lättast att fokusera på sådant de själva kan göra: rita, prata, springa, läsa, spela, sova, äta osv. Ett lekfullt sätt kan vara att använda charader, låt en elev visa ett verb medan de andra gissar. Man kan också använda bilder, till exempel spela memory med orden i text och bild. Låt även eleverna testa vad som händer om man säger nu, igår, eller jag har ihop med ett verb. Hur ändras det?
Läsresan
I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.
Vad är verb
Verb uttrycker handlingar, skeenden, tillstånd och processer. Exempel: hoppa, snöa, vara, finnas. Framför verbets grundform, infinitiv, kan man sätta att.
Temaformer
Verb kan böjas på olika sätt. Man kan ta tema på verb med de tre formerna:
Infinitiv | Preteritum | Supinum |
---|---|---|
spela | spelade | spelat |
gå | gick | gått |
skära | skar | skurit |
Det första exemplet spela är regelbundet medan de två andra är oregelbundna.
Infinitivformen slutar ofta på a eller annan vokal. Denna form är inte en tidsform och används ihop med hjälpverb, som till exempel ska, vill och måste. Exempel:
Jag gillar att cykla.
Noah och jag brukar äta bullar på helgerna.
Preteritum kallades tidigare imperfekt. Det är en tidsform som beskriver dåtid. Man kan sätta igår framför.
Supinumformen bildar tillsammans med har tidsformen perfekt, och tillsammans med hade tidsformen pluskvamperfekt.
Tempus – verbets tidsformer
Ordstammen av verbets temaformer används för böjningar av verben i olika tidsformer, tempus, som anger nutid, dåtid eller framtid.
- Presens: spelar
- Preteritum: spelade
- Perfekt: har spelat
- Pluskvamperfekt: hade spelat
- Futurum: ska spela
Presensformen slutar ofta på -r och beskriver nutid: Jag äter. Men den kan också användas för något som händer ofta eller ska hända i framtiden:
Han ser på tv varje kväll.
Hon åker till London nästa vecka.
Preteritum uttrycker dåtid, en avslutad handling. Det kan vara något som hände nyss, igår eller för flera år sedan.
Jag missade precis bussen.
De campade i Småland för fem år sedan.
Perfekt bildas med hjälp av har och supinumformen som slutar på -t. Perfekt uttrycker hur länge, hur många gånger eller när man har gjort något.
Han har väntat i flera timmar.
Jag har cyklat runt huset många gånger.
Hon har borstat tänderna idag.
Pluskvamperfekt bildas med hjälp av hade och supinumformen av huvudverbet. Pluskvamperfekt uttrycker att en avslutad händelse ägde rum före en annan i förfluten tid.
Han hade somnat när jag kom hem.
Vi campade i somras, eftersom vi hade köpt husvagn.
Particip är en form som bildas av verb men som används som adjektiv.
- Presens particip: spelande, gråtande
- Perfekt particip: spelad, målad
Konditionalis används för att uttrycka vad som skulle kunna hända eller ha hänt, ofta följt av villkoret ”om…”. Exempel: skulle spela (futurum preteritum), skulle ha spelat
Imperativ är en verbform som innebär uppmaning:
Lyssna! Spring! Sluta!
Hjälpverb används ihop med huvudverb.
Exempel på hjälpverb: ska, kan, bör, vill, får, måste, brukar.
I fraser med hjälpverb är det hjälpverbet som bestämmer tempus:
han kan simma, jag ville åka.
Verb - övningar
Vår serie Läsresan bjuder på många övningar för ordklassen verb. Här kommer två exempel.
I Läsresan arbetsbok åk 2 på sidan 63 får eleverna:
- en beskrivning av vad verb är.
- plocka verb från en ruta och skriva in verben i tre spalter (simhall, träslöjd, party).
- skriva verb till vad olika kroppsdelar kan göra.
I Läsresan arbetsbok åk 3 på sidan 101 får eleverna:
- en beskrivning av vad verb är.
- ringa in verb i meningar och kryssa i antalet.
- skriva verb i tre olika kolumner (simhall, slöjd, kök).
- skriva en mening med många verb.
Lycka till med verben!
Verb är något vi gör, som att skratta eller skutta. Vi gör saker hela dagarna. Hur många verb kan eleverna samla under en dag? Testa dem! Hitta fler bra övningar i vår serie Läsresan. I tillhörande lärarhandledning får du som lärare bra stöd för lektionsplaneringen. Väl mött hos oss på Majema!
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.