Högläsning - en fantastisk pedagogisk metod
Högläsning har länge använts för att motivera barn att läsa och utveckla sitt ordförråd. Genom att lyssna på olika texter bygger barnen upp ett större ordförråd. Högläsning utvecklar även barnens talade språk, skriftspråk och förmåga att uttrycka tankar, deras fantasi, föreställningsförmåga, intresse för text och bild samt deras förmåga att förstå sin omvärld. Det finns även ett stort värde i att barnen får uppleva stunden och berättelsen tillsammans med sina kompisar och de vuxna och diskutera kring handlingen.
Genom att läsa högt för eleverna bidrar du som lärare till allt detta. Låt eleverna vara en del av högläsningen, läs tillsammans med dem! Välkommen till Majema!

Ett sätt att skapa intresse för läsning är högläsning. Ett annat sätt är att ha böcker nära och lättillgängliga för eleverna. Ha gärna böcker på flera ställen, till exempel böcker om pyssel i pysselrummet och böcker om träslöjd i slöjdsalen. Uppmuntra eleverna att använda böcker, inte bara skärmar, för läsning och att söka kunskap från text och bilder.
Läsresan

I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.
Högläsning
Högläsning kan vara så mycket mer än en avkopplande stund. Högläsning har stor betydelse för elevernas språkutveckling. Det har med utvecklingen av ordförråd och ljudkänsla att göra. Högläsning, om den genomförs på ett integrerat sätt tillsammans med eleverna, är också socialt utvecklande.
Några fördelar med högläsning:
- Ökat ordförråd och därmed en ökad inlärningsförmåga.
- Utvecklad social förmåga, kommunikationsförmåga.
- En gemensam stund som skapar trivsel.
- Eleverna lär sig hur man läser en bok.
- Utvecklad empatisk förmåga, förståelse för hantering av känslor.
- Förbättrad koncentrationsförmåga.
- Stimulerar eleverna att börja prata och utveckla sitt talade språk.
Vill du som lärare i grundskolan läsa kortare texter med dina elever så passar vår serie Språkskrinet bra. I Språkskrinet får eleverna ta del av kortare texter av olika slag, med tillhörande frågor för att träna upp läsförståelsen. Till varje bok finns lärarhandledning.
Till exempel i Språkskrinet bläckfisk grundbok åk 6 finns på sidan 4 en text om ett författarbesök, på följande sida finns frågor till texten.
En annan given serie när det kommer till högläsning är Läsresan som riktar sig till årskurs F–3. Där inleds vare kapitel med ord att förstå, vilka sedan följs av en text. Texterna kan vara till exempel beskrivande, förklararande eller instruerande.
I Läsresan 1 läsebok åk 1 på sidan 15 börjar den beskrivande texten Min svans. Berättelsen beskriver hur djuren använder sina svansar och boken bjuder på många färgglada bilder att diskutera kring, vilket ger bra förutsättningar för en givande högläsning. Även här finns det lärarhandledning som ger underlag och tips för undervisningen.
Högläsning i förskolan
Att göra böckerna lättillgängliga är en viktig del för att främja språkutvecklingen redan i förskolan. Tidigare har högläsning mer använts som en övergångsaktivitet, som ett lugnande inslag, men högläsning har stärkt sin position i förskolan. I läroplanen för förskolan står det under rubriken Kommunikation och skapande: ”Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter.”
En aktivitet som högläsning kräver förberedelser och mål. Genom högläsningen bjuder vi in barnen till nya världar och barnens språk får chans att utvecklas. Genom att föra en dialog med barnen om högläsningen blir de själva aktiva och engagerade.
Högläsning för barn
Högläsning för barn är viktigt på så många sätt. I skolan är det viktigt att lärarna får tid för planering av högläsning så att den kan genomföras på ett pedagogiskt och strukturerat sätt, då ger den bäst effekt för barnens språkutveckling och sociala utveckling. I hemmet behöver föräldrarna ta sig tiden att sitta ner med sitt barn och läsa högt, gärna en kort stund varje dag. Det är interaktionen under högläsningen som är en så stor och viktig del i språkutvecklingen, det är därför det inte går att ersätta högläsning med att lyssna på en ljudbok. Vid lyssning av ljudbok missar barnen möjligheten att ställa frågor och att få titta på texten och bilderna (om inte tillhörande bilderbok finns) och det saknas dessutom någon som aktivt ser om barnet hänger med.
Här kommer en sammanställning av tips:
- Välj böcker från olika kulturer, med olika slags texter och på rätt nivå. Låt gärna eleverna vara med och välja böcker.
- Förbered högläsningen väl så att du kan boken väl. Det gör det lättare att plocka upp trådar i texten och att läsa med inlevelse.
- Skapa teman kring boken du läser högt ur. Återkom till boken på olika sätt, genom samtal eller kreativa stunder.
Lycka till med högläsningen!

Sammanfattningsvis är högläsning ett utmärkt pedagogiskt verktyg när den är förberedd och genomtänkt. Att läsa högt med barnen gör stor skillnad mot att läsa högt för barnen. Högläsning med barnen är ett mer medvetet sätt att undervisa. Det är viktigt att välja böcker från olika kulturer och med olika normer för att ge eleverna en så bred bild av omvärlden som möjligt. Ha nu många härliga högläsningsstunder tillsammans med dina elever! Väl mött hos oss på Majema!

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.