Varför jag bytte matteläromedel

Det var två anledningar till att jag bytte ut mitt läromedel i matematik. Jag upplevde att mina elever alltid var stressade när vi arbetade med det tidigare läromedlet. Även om upplägget med det materialet var att alla elever inte skulle göra allt – så tyckte eleverna inte om att de skulle stryka sidor, de tog det som ett misslyckande. Sedan saknade jag problemlösning. Jag fick ägna en massa tid åt att komplettera och leta efter många och olika typer av uppgifter.

Jag tittade på många läromedel och jämförde dem med varandra innan jag fastnade för Mitt i prick.

Nu hinner alla elever med att arbeta i boken, de slipper stryka sidor. De får uppleva känslan av att lyckas! Till de elever som är snabba eller behöver mer utmaningar hittar jag extra material både i kopieringsunderlagen och lärarhandledningen.

Mitt i prick ger oss förutsättningen att arbeta dagligen med problemlösningsuppgifter och att prata matematik. Det är numer ett tydligt fokus på problemlösning och elevernas mattetänk. Jag upplever att mina elever lär sig mer nu. Och jag får tid över när jag inte behöver leta problemlösningsuppgifter längre...

En annan viktig sak för mig har varit att läromedlet måste vara konkret, jag vill alltid erbjuda mina elever att arbeta med laborativa material. I lärarhandledningen finns en uppsjö med förslag till detta.

En mycket stor fördel för mig som lärare nu är att jag behöver väldigt lite tid till förberedelser inför mattelektionerna. Allt jag behöver finns redan, på lärarwebben, i lärarhandledningen och i kopieringsunderlaget. Jag behöver inte ägna speciellt mycket tid för att förbereda mig. Allt är så noga uttänkt.

Och det bästa...nu har jag övertygat hela lågstadiet på min skola. Det här läsåret arbetar alla med Mitt i prick!

Anna-Karin Öhman – Lärare i Stocksundskolan, Danderyd