Så här arbetar jag med Mitt i prick på mellanstadiet

Jag bestämde mig för att testa Mitt i prick matematik 4a och 4b i höstas när min klass började i 4:an. Jag som tidigare arbetat på lågstadiet i många år kände direkt att detta material tilltalade mig. Dels för att materialet ser väldigt trevligt ut i färg och form, men också för att det finns en grundbok som eleverna kan skriva i. Det kanske låter som en liten sak men jag tror att det gör stor skillnad för många barn, speciellt barn i behov av särskilt stöd och som har fullt upp med att förstå matematiken.

 

Heltäckande och genomtänkt

Jag upptäckte snabbt att materialet är väldigt heltäckande och genomtänkt. I Mitt i prick finns det förutom grundbok och lärarhandledning även kopieringsmaterial i två svårighetsnivåer samt digitalt undervisningsmaterial för både läraren och eleverna. Till varje grundbok medföljer provhäftet Mitt lärande där elevernas kunskaper kontinuerligt stäms av. Till häftet finns ett bedömningsstöd, som hjälper mig att bedöma elevernas kunskaper utifrån läroplanens kunskapskrav och som ger mig tips på hur jag kan jobba vidare. I serien ingår även tryckt facit.

 

Lättanvänd lärarwebb

Det förvånade mig hur lätt det var att förstå sig på det digitala verktyget till serien. I lärarwebben hittar jag allt som jag behöver för att ha en bra genomgång. Där finns också spel, inlästa berättelser, filmer, programmeringsövningar och problemlösningsuppgifter. Tidigare har jag tagit kort på mattebokens sidor när jag ska ha en genomgång. Nu kan jag ha tydliga genomgångar och visa både målet för lektionen och lärobokens sidor i storformat på smartboarden.

 

Något för alla elever

Då tid är något vi lärare ofta har brist på, är det väldigt skönt att det finns färdighetsträning på olika nivåer, både som elevwebbsövningar och som kopieringsunderlag. Det gör att jag kan individanpassa min matematikundervisning. På elevwebben finns det även problemlösningsuppgifter, kluringar och begreppsövningar för utmaning och fördjupning. Varje vecka får eleverna ett kopieringsblad i läxa av mig som hör ihop med det vi arbetar med. På så sätt får de kontinuerligt repetera och befästa kunskaperna inom varje område.

Summan av det hela är att jag känner mig nöjd med detta material och vill gärna fortsätta jobba med det under hela mellanstadietiden.

 

Caroline Hessel, Läraskolan