Lära sig klockan

Det är viktigt att kunna klockan – för att få tidsuppfattning, kunna planera och skapa struktur i sin tillvaro. Det finns många övningar man kan göra kring tid och klockan. För att förstå klockan behöver eleverna veta hur visarna på en analog klocka fungerar. Det är även lämpligt att gå igenom begrepp som morgon, dag, eftermiddag, kväll, natt och dygn i samband med inlärning av klockan för att få ett helhetsperspektiv. Det kan vara en god idé att inleda med att föra ett samtal med eleverna kring varför vi mäter tid. Välkommen till  Majema!

I tusentals år har människan använt olika hjälpmedel för att utföra tideräkning. Till en början för att till exempel förutsäga när det skulle bli mörkt eller när det var dags att planera sådd. Den tideräkning vi använder idag, som är uppdelad i tidsintervall med 60 lika stora delar, har använts i cirka 4 000 år. Att mäta tid handlar om att mäta antalet perioder i ett cykliskt förlopp. Denna mätning kan vara mer eller mindre noggrann beroende på hur väl man känner till cykelns tidsåtgång och om man kan avgränsa cykelns början och slut. Människan har uppfunnit kalendrar för att hålla ordning på dagar, veckor, månader och år. Tid mäts i SI-enheten sekund, som är grund för längre enheter som minut, kvart, timme, dygn, vecka, månad, år, decennium och sekel.

Mitt i Prick

Klockan för barn - lära sig klockan

Idag är den analoga klockan betydligt mindre vanlig än tidigare. Det är allt vanligare att kolla tiden digitalt på till exempel mobilen. Detta påverkar självklart förmågan att tidigt lära sig den analoga klockan och visarnas funktion. Men det är viktigt att få eleverna att förstå kopplingen mellan analogt och digitalt.

Eftersom många idag lär sig den digitala klockan först, kan man använda den kunskapen som draghjälp för att lära sig den analoga. Du kan till exempel fråga eleverna:

  • Om vi slutar klockan 14:00 idag, vad är den analoga klockan då? Jo, då är klockan två.

De flesta elever kan klockan när de lämnar årskurs tre, men det kan finnas elever som har svårigheter att lära sig klockan. En orsak kan vara att vi oftast utgår från 10-bas i matematiken, medan klockan har 12 timmar. Samtidigt består ett dygn av 24 timmar, det betyder dessutom två varv på klockan. Den digitala klockan har dock 24 timmar. Utöver det består en timme av 60 minuter, alltså 60-bas. Som om det inte vore nog så räknar vi med hundradelar och tiondelar under en sekund. 

Tips för att träna på den analoga klockan:

  • Geometriska mönster – till exempel att 20 minuter är 1/3 h och 30 minuter är 1/2 h.
  • Öva digitalt med analogt – arbeta parallellt med klockorna och låt eleverna översätta tiden mellan de olika klockorna. 
  • Analog klocka på tavlan – använd en analog klocka du satt upp på tavlan vid lektionens start, ställ frågor till eleverna som till exempel:
    – Om klockan är två nu och lektionen slutar om 45 minuter, vad är klockan då?
  • Gör övningar ur läromedel, till exempel ur vår serie Dagens matte.

Dagens matte 1 Ladda ner
Dagens matte 2 Ladda ner
Dagens matte 3 Ladda ner
Mitt i Prick FK lärarhandledning Ladda ner

Träna på klockan - förberedelser och genomgång

Det är bra om eleverna har varsin fysisk klocka i klassrummet att öva på. Ordna så att varje elev får kopieringsunderlaget från sidan 127 ur vår bok Mitt i Prick FK lärarhandledning

  1. Börja med att demonstrera för eleverna hur de ska skriva ut siffrorna på tallrikens baksida. Låt eleverna försöka skriva ut siffrorna själv.
  2. Demonstrera sedan hur visarna ska monteras med hjälp av pappersklämman (påsniten) och låt eleverna färdigställa sina klockor.

Inled genomgången med att förklara visarnas funktion, vad de visar och hur de förhåller sig till varandra. Förklara att ett varv med minutvisaren är ett steg för timvisaren. Passa på att gå igenom begrepp som morgon, förmiddag, dag, eftermiddag, kväll, natt och dygn. Låt eleverna vara delaktiga under genomgången och svara på frågor genom att visa på sin klocka. Exempel på frågor:

  • När på dygnet borstar du tänderna?
  • Vilken tid brukar er familj äta middag?

Öva klockan

Låt nu eleverna öva klockan på olika sätt.

Läraren visar – eleven härmar

Exempel: Klockan är tolv.

  1. Läraren snurrar visarna.
  2. Eleverna härmar på sin egen klocka.
  3. Eleverna visar upp för sin granne och korrigerar eventuellt.

Övningen fortsätter med fler exempel:

  • Kvart i ett.
  • Tjugo över tre.
  • Halv sju.
  • Osv

Eleven väljer – de andra följer

En elev får ställa in en valfri tid på sin klocka och säger tiden högt, övriga elever ställer in tiden på sina klockor och stämmer sedan av om det var rätt.

Eleven övar självständigt

Be eleverna rita och skriva om sitt eget dygn från morgon till kväll. Eleverna kan skriva korta meningar från dygnets olika händelser och bredvid rita en klocka med utsatt klockslag för varje moment. De kan sedan öva ytterligare genom att sätta ut varje klockslag på sin fysiska klocka. 

Övningar i par

  1. Den ena eleven säger ett klockslag som den andra eleven ska sätta ut på sin klocka. De kontrollerar tillsammans om det stämmer, korrigerar eventuellt och byter sedan.
  2. Den ena eleven ställer en fråga, som till exempel: 
        När äter du frukost?
    Den andra eleven svarar och båda sätter ut klockslaget på sina fysiska klockor och kontrollerar om det är rätt.

I vår serie Dagens matte har ni tillgång till övningar om tid, till exempel att sätta ut visare på klockan. Vill du ha mer inspiration är du varmt välkommen till oss på Majema!